Scholen op scherp

Kinderen en jongeren met wapens in en rond de school
Scholen op scherp omslag
Najaar 2023 bij uitgeverij Pica
Meer informatie

Werkstraffen voor ‘extreem jonge’ snackbarovervallers (12 en 13 jaar) uit Emmen Jongens (11 en 14 jaar) met mes, boksbeugel en stroomstootwapen aangehouden in Dordrecht 13-jarige opgepakt voor neersteken 14-jarige medescholier op Designcollege in Rotterdam-West Meisjes (13, 14 en 15) aangehouden voor mishandeling jongen (17) in Oss, mogelijk ook gestoken

Zomaar een greep uit nieuwsberichten van de laatste jaren. Hoewel de jeugdcriminaliteit al jaren afneemt, zijn er toch verontrustende ontwikkelingen. De leeftijd van de jongeren die in de criminaliteit belanden of hun eerste stappen op dit pad zetten, wordt namelijk steeds lager. Dit betekent dat zelfs al leraren op de basisschool hiermee te maken krijgen.

Kees van Overveld heeft een verkenning gedaan van dit onderwerp en wil leraren met dit boek voorzien van de broodnodige informatie. Eerder deed hij promotieonderzoek naar ernstige agressie bij jongens. Zo deelt Van Overveld kennis uit de criminologie, gekoppeld aan wat we weten uit pedagogiek en psychologie. Wat is pubergedrag en wat is probleemgedrag? Wat zijn de verschillen met antisociaal en delinquent gedrag? Om hoeveel kinderen en jongeren gaat het? Vervolgens wordt ingezoomd op wapens – voornamelijk messen en vuurwapens – in en rond de school, waarbij ook gekeken wordt naar de invloed van bijvoorbeeld drillrap, en wat we kunnen leren van school shootings in de VS. Tot slot worden haalbare oplossingen vanuit het onderwijs gepresenteerd.

Voor dit boek interviewde Van Overveld onder anderen jeugdagenten, een jongerenwerker, een mediaexpert en leraren.

Dit boek is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in het po, vo en mbo, en voor professionals die met scholen samenwerken, zoals wijkagenten, jeugdwerkers en wijkteams.

Scholen steken vaak veel energie in de aanpak van ernstige gedragsproblemen. Vaak met weinig resultaat.

Ik kies liever voor een stevige preventieve aanpak. Steek je tijd en energie vooral in groepsvorming, sociaal-emotioneel leren en een vriendelijke maar zeer duidelijke leerkrachtstijl.