Artikelen over pesten
Pesten: We moeten er wat mee?!
In 1978 verscheen het eerste wetenschappelijke artikel over bullying. Op dat moment kreeg het schadelijke en verwerpelijke gedrag tussen mensen een naam. Het onderwerp ‘pesten’ was opeens middelpunt van onderzoek en onderwijs
Antipestprogramma als laatste redmiddel
Pesten terugdringen is belangrijk, maar antipestprogramma’s zijn daarvoor niet het meest geschikte middel. Beter is het om te investeren in een veilige omgeving en in sociaal-emotioneel leren.
‘Schokkend dat leraren zelf ook pesten!’
‘Leraren hebben een voorbeeldfunctie. Daarom vind ik het des te schokkender dat leraren onderling ook pesten! En ondertussen leerlingen bijbrengen dat ze niet moeten pesten!’
Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak
Scholen behoren voor iedere persoon een veilige plek te zijn. Pesten bedreigt dit uitgangspunt. Deze bedreiging vraagt om een krachtig tegenantwoord.
“Scholen steken vaak veel energie in de aanpak van ernstige gedragsproblemen. Vaak met weinig resultaat.
Ik kies liever voor een stevige preventieve aanpak. Steek je tijd en energie vooral in groepsvorming, sociaal-emotioneel leren en een vriendelijke maar zeer duidelijke leerkrachtstijl.„